IS JOUW DGI-KENNIS UP TO DATE?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste DGI-nieuws!
Dit artikel is eerder geplaatst op www.zuid.com naar aanleiding van een samenwerking met Madhu Mathoera (De inclusieve organisatie).
Als ZUID Agency Group zijn we dagelijks druk met de vraag: hoe overtuigen we de doelgroepen van onze klanten om voor hen te (blijven) kiezen? Wat we daarbij zeker niet willen is onbewust groepen uitsluiten. Want dat zijn gemiste kansen. Om onze kennis over inclusie te verdiepen, nodigden we een expert op het gebied van diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie uit voor een keynote. De waardevolle inzichten van Madhu Mathoera delen we graag met je.
Op een doorsnee donderdagmiddag hadden we het genoegen om Madhu voor een inspirerende keynote te ontvangen in onze loods. Madhu kan gerust een autoriteit op het gebied van diversiteit en inclusie worden genoemd. In mei van dit jaar bracht ze haar eerste boek ‘De Inclusieve Organisatie’ uit. Daarin legt ze uit hoe je als bedrijf toewerkt naar meer inclusiviteit en diversiteit. Het bewustzijn rondom dit onderwerp neemt gelukkig toe,maar veel organisaties stoeien nog met de juiste aanpak. Met een laagdrempelige, confronterende en vaak grappige manier van vertellen nam Madhu ons bij de hand.
Snel nadat Madhu van wal steekt, wordt duidelijk dat dat deze keynote voor ons als luisteraars geen kwestie is van ‘sit back and relax’. Al in haar introductie worden we geconfronteerd met onze eigen ‘comfortabele’ denkpatronen en vooroordelen. Vervolgens zorgen een aantal prikkelende stellingen voor de nodige discussie onder de toehoorders. De ogen zijn geopend!
Om de termen nog even scherp te krijgen: diversiteit gaat over de juiste mix van verschillen tussen mensen binnen een groep of organisatie. Inclusie betekent dat die eigen diversiteit daadwerkelijk omarmd en benut wordt. Hoewel binnen onze organisatie ieders mening telt, leggen een aantal gezamenlijke denk-oefeningen tijdens deze middag bloot dat het ook binnen ZUID Agency Group diverser kan. En dat is méér dan een leuke bijkomstigheid: een organisatie waarin veel verschillende kenmerken en afkomsten zijn vertegenwoordigd heeft minder last van blinde vlekken. En vooral in de marketing en communicatie relevant, want een diverse organisatie kan zich beter inleven in de doelgroep.
Om het bovenstaande te onderbouwen trakteert Madhu ons op een aantal voorbeelden van bedrijven die op dit vlak pijnlijk in de fout gaan. Een drogisterij die enkel pleisters voor lichte huidtypen verkoopt. Of een supermarkt die de met het hun nieuwe snack -de TexMex Empanada Rot -, achteloos verschillende gerechten door elkaar mengt, maar daarbij vergeet zich te verdiepen in de achterliggende culturen. Cases waarbij, door een gebrek aan diversiteit en verschillende perspectieven intern, de verkeerde keuzes gemaakt zijn. En zo dus groepen worden achtergesteld of buitengesloten. Wij zijn het erover eens. Dat is wat we níét willen.
Een middag met Madhu maakt een paar dingen klaar als een klontje. We zijn allemaal geneigd te redeneren vanuit ons eigen perspectief en elke organisatie heeft zo haar eigen blinde vlekken. In de meeste gevallen zeker geen kwade wil, wel onwetendheid. Aan de bak dus!
Een korte brainstorm aan het einde van de keynote levert al wat bruikbare ideeën op, die elk bedrijf kan toepassen.. Stel als organisatie een diversiteitspanel —vanzelfsprekend bestaande uit personen met diverse kenmerken— samen dat zich buigt over over creatieve of bedrijfsmatige vraagstukken. Ook kun je elkaar als collega’s scherp houden op dit thema. Met voorbeelden van hoe het niet moet, maar zeker ook van bedrijven die hier juist mee voorop lopen. Tip van Madhu: sla de cadeaugids van Bol.com eens open en zie hoe vanzelfsprekend diversiteit eruit kan zien.
0 Reacties op "Inclusieve communicatie (praktijkvoorbeeld)"