De samenleving in de school

Madhu Mathoera
  | 
24 augustus 2023

Diversiteit en inclusie zijn onmisbaar in het onderwijs. Het resultaat is een positieve leeromgeving waarin studenten zich veilig en gewaardeerd kunnen voelen. Zonder dat de verschillende diversiteitskenmerken die iemand heeft hier een negatief of positief effect op kan hebben. Door diversiteit in het onderwijs te omarmen en inclusieve leermogelijkheden aan te bieden, bereiden we studenten voor op een steeds diversere wereld. Hierdoor begrijpen en kunnen studenten verschillende meningen, opvattingen en culturen waarderen. Dit draagt bij aan een meer inclusieve samenleving.

Andere voordelen van divers en inclusief onderwijs zijn de persoonlijke groei van studenten, vermindering van discriminatie en vooroordelen in de maatschappij en verbetering van de kwaliteit van het onderwijs omdat je verschillende gezichtspunten en ideeën een podium geeft.

Door toegankelijke onderwijsmogelijkheden en ondersteuning aan te bieden verbeter je kansengelijkheid onder leerlingen. Dit kan onder andere door financiële steun via subsidies en beurzen die helpen om het collegegeld te betalen of andere kosten die komen kijken bij onderwijs volgen. Ook toegankelijke en inclusieve educatieve programma’s aanbieden, zoals online cursussen en leren op afstand, zorgen voor gelijke mogelijkheden voor iedereen.

Inclusie kan op verschillende manieren aanmoedigt worden. Een aantal praktijkvoorbeelden die inclusie op de werkvloer stimuleren:

  • Zorg voor gelijkwaardige kansen om te groeien en (door) te ontwikkelen
  • Creëer een veilige en inclusieve schoolomgeving waarin medewerkers en studenten zich welkom voelen
  • Bied een afwisselend curriculum aan dat past bij de verschillende achtergronden en culturele perspectieven van studenten
  • Moedig open discussies aan en respecteer verschillende meningen en standpunten
  • Neem docenten en medewerkers aan met verschillende achtergronden en ervaringen
  • Geef trainingen en workshops aan docenten en medewerkers over inclusie, gelijkwaardigheid en diversiteit
  • Werk aan een schoolcultuur waarin diversiteit wordt gewaardeerd en gevierd

De rol van HR binnen divers en inclusief onderwijs

HR-medewerkers verbinden de hele organisatie met elkaar. Door het vergroten van inclusieve vaardigheden kan er een diverse, gelijkwaardige en inclusieve werkomgeving gecreëerd worden. Zo kan er gewerkt worden aan een omgeving waarin werknemers én studenten zich welkom en gewaardeerd voelen. De inclusieve vaardigheden kunnen ontwikkeld worden door het vergroten van kennis, zoals bijvoorbeeld over onbewuste vooroordelen en diversiteitssensitiviteit. De vaardigheden kunnen versterkt worden door de kennis om te zetten in de praktijk, denk dan aan het ophalen van verschillende perspectieven, inclusief selecteren en het voeren van het moeilijke gesprek en inclusief communiceren.

Inclusieve vaardigheden van docenten

Voor scholen is het belangrijk om vaardigheden van de docenten aan te laten sluiten op de behoeften van elke nieuwe generatie leerlingen. Culturele sensitiviteit, nieuwsgierigheid en kunnen samenwerken en communiceren met studenten van verschillende achtergronden zijn voorbeelden van vaardigheden waar docenten continu aan zullen moeten werken om in verbinding te blijven. Andere vaardigheden die docenten nodig hebben om inclusie te verbeteren zijn:

  • Inzicht hebben in verschillende leerstijlen en je kunnen aanpassen zodat je les kan geven op een manier die aansluit op persoonlijke behoeften van studenten
  • Begeleiden van studenten wanneer zij kritisch denkvermogen en probleemoplossende vaardigheden ontwikkelen
  • Ondersteunen van studenten bij hun persoonlijke en sociale ontwikkeling, bijvoorbeeld door hun empathie en respect voor anderen te vergroten
  • Samenwerken met andere docenten om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren
  • Geven van feedback en ontvangen van feedback
  • Gebruiken van technologie, zoals educatieve apps en tools, die je integreert in de lesmethoden zodat de leerervaring van studenten verbetert
  • Omgaan met diversiteit in de les en inclusief onderwijs kunnen geven

Inclusie is van ons allemaal. Door met elkaar te werken en eigen verantwoordelijkheid te nemen, kunnen we samen zorgen voor een omgeving waarin iedereen zich welkom en fijn voelt.

Leergang voor HR Professionals werkzaam in het onderwijs

Nederland is heel divers, maar hoe komt het dat we deze diversiteit onvoldoende terugzien in organisaties? De laatste jaren is er veel aandacht gekomen voor de thema’s diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid (DGI). De veranderende samenleving komt terug in de school. Hoe zorg jij als HR professional in het onderwijs ervoor dat binnen jouw organisatie iedereen gelijke kansen krijgt.

Tijdens de leergang deelt Madhu Mathoera haar kennis en expertise over: 

  • Ruimte maken voor DGI in de organisatie
  • Effecten van een onveilige en inclusieve werkcultuur op het individu, een team en de organisatie
  • Weerstand om aan de slag te gaan met DGI
  • DGI onderdeel maken van processen, systemen en werkwijzen (bijv. In werving & selectie, functioneringsgesprekken en promoties
  • Meten en bijsturen van DGI-activiteiten en -doelstellingen

Naast het thema diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie komen de volgende onderwerpen aan bod:

Wil je meer weten over de leergang? Kijk dan op https://opewe.nl/leergangen.html.

Artikel uit de categorie:
De inclusieve organisatie

0 Reacties op "De samenleving in de school"

Geef een reactie op dit artikel

Over De Inclusieve Organisatie

Madhu Mathoera is expert op het gebied van diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie. De Inclusieve Organisatie biedt gratis tools, trainingen en workshops voor het creëren van gelijke kansen en het bevorderen van diversiteit binnen jouw bedrijf.

Contact

De Inclusieve Organisatie

Madhu Mathoera

📩 Contact? Klik hier

top
© 2024 De inclusieve organisatie