IS JOUW DGI-KENNIS UP TO DATE?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste DGI-nieuws!
Diversiteit en inclusie zijn onmisbaar in het onderwijs. Het resultaat is een positieve leeromgeving waarin studenten zich veilig en gewaardeerd kunnen voelen. Zonder dat de verschillende diversiteitskenmerken die iemand heeft hier een negatief of positief effect op kan hebben. Door diversiteit in het onderwijs te omarmen en inclusieve leermogelijkheden aan te bieden, bereiden we studenten voor op een steeds diversere wereld. Hierdoor begrijpen en kunnen studenten verschillende meningen, opvattingen en culturen waarderen. Dit draagt bij aan een meer inclusieve samenleving.
Andere voordelen van divers en inclusief onderwijs zijn de persoonlijke groei van studenten, vermindering van discriminatie en vooroordelen in de maatschappij en verbetering van de kwaliteit van het onderwijs omdat je verschillende gezichtspunten en ideeën een podium geeft.
Door toegankelijke onderwijsmogelijkheden en ondersteuning aan te bieden verbeter je kansengelijkheid onder leerlingen. Dit kan onder andere door financiële steun via subsidies en beurzen die helpen om het collegegeld te betalen of andere kosten die komen kijken bij onderwijs volgen. Ook toegankelijke en inclusieve educatieve programma’s aanbieden, zoals online cursussen en leren op afstand, zorgen voor gelijke mogelijkheden voor iedereen.
Inclusie kan op verschillende manieren aanmoedigt worden. Een aantal praktijkvoorbeelden die inclusie op de werkvloer stimuleren:
De rol van HR binnen divers en inclusief onderwijs
HR-medewerkers verbinden de hele organisatie met elkaar. Door het vergroten van inclusieve vaardigheden kan er een diverse, gelijkwaardige en inclusieve werkomgeving gecreëerd worden. Zo kan er gewerkt worden aan een omgeving waarin werknemers én studenten zich welkom en gewaardeerd voelen. De inclusieve vaardigheden kunnen ontwikkeld worden door het vergroten van kennis, zoals bijvoorbeeld over onbewuste vooroordelen en diversiteitssensitiviteit. De vaardigheden kunnen versterkt worden door de kennis om te zetten in de praktijk, denk dan aan het ophalen van verschillende perspectieven, inclusief selecteren en het voeren van het moeilijke gesprek en inclusief communiceren.
Inclusieve vaardigheden van docenten
Voor scholen is het belangrijk om vaardigheden van de docenten aan te laten sluiten op de behoeften van elke nieuwe generatie leerlingen. Culturele sensitiviteit, nieuwsgierigheid en kunnen samenwerken en communiceren met studenten van verschillende achtergronden zijn voorbeelden van vaardigheden waar docenten continu aan zullen moeten werken om in verbinding te blijven. Andere vaardigheden die docenten nodig hebben om inclusie te verbeteren zijn:
Inclusie is van ons allemaal. Door met elkaar te werken en eigen verantwoordelijkheid te nemen, kunnen we samen zorgen voor een omgeving waarin iedereen zich welkom en fijn voelt.
Leergang voor HR Professionals werkzaam in het onderwijs
Nederland is heel divers, maar hoe komt het dat we deze diversiteit onvoldoende terugzien in organisaties? De laatste jaren is er veel aandacht gekomen voor de thema’s diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid (DGI). De veranderende samenleving komt terug in de school. Hoe zorg jij als HR professional in het onderwijs ervoor dat binnen jouw organisatie iedereen gelijke kansen krijgt.
Tijdens de leergang deelt Madhu Mathoera haar kennis en expertise over:
Naast het thema diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie komen de volgende onderwerpen aan bod:
Wil je meer weten over de leergang? Kijk dan op https://opewe.nl/leergangen.html.
0 Reacties op "De samenleving in de school"